Openingstijden (afspraak) Maandag t/m Vrijdag: 08.30-20.00 uur - Zaterdag: 09.00-17.00 uur Tel: 0320 - 282833 (tijdens openingstijden) Spoedgevallen: 0900 - 2 28 28 33 (80ct. minuut)

Dierenartsen Lelystad Nieuws Myxomatose bij konijnen in Lelystad

Nieuws

Posted By Dierenartsen Lelystad

Helaas hebben we de afgelopen weken diverse konijnen op het spreekuur gekregen met een vrijwel zekere besmetting met Myxomatose. Myxomatose is een gevaarlijk virus voor konijnen, de meeste konijnen zullen hieraan sterven. Het virus wordt verspreid door insecten (muggen, vliegen, vlooien), besmette dieren en besmette materialen. Soms is het mogelijk met een langdurige en intensieve therapie en verzorging een konijn door een infectie heen te slepen. Maar voorkomen is veel beter dan genezen!

Hoe kunt u Myxomatose voorkomen?
Is uw konijn nog niet gevaccineerd tegen deze ziekte, meldt u dan zo snel mogelijk bij uw dierenarts voor een vaccinatie. Vaccineren in het voorjaar geeft de meest optimale bescherming, maar als uw konijn dit jaar nog niet gevaccineerd is, raden wij toch aan nu zo snel mogelijk te vaccineren.

Ook kunt u zelf nog aanvullende maatregelen nemen om te besmettingskans te verkleinen:

• Probeer insecten te weren uit de hokken door het gebruik van horren of fijnmazig gaas
  • Hang eventueel ‘s avonds en ‘s nachts een klamboe over de hokken buiten
  • Zorg ook dat wilde konijnen geen contact met uw konijnen in de tuin hebben. Uw konijnen kunnen door deze wilde konijnen besmet worden met myxomatose.
  • Bestrijd vlooien met behulp van stronghold ®. Voorkom contact met egels, konijnen uit het wild deze kunnen de vlooien overbrengen.
  • Zorg voor een goede hygiëne. Zeker als u meerdere konijnen in verschillende hokken heeft.
  • Zorg bij verdenking van myxomatose dat konijnen geen onderling contact hebben. Let er ook op dat materialen zoals voerbakken en dergelijke goed gescheiden blijven. Geef ieder konijn of konijnenpaar zijn eigen voerbak en drinkfles.

Hoe herkent u een konijn met Myxomatose?
Het konijn is in eerste instantie wat rustig en inactief. Later ontstaan zwellingen van de oogleden, mond en anus/genitaliën. Ook verdikkingen in de huid kunnen optreden, vaak zijn de oren verdikt en voelen warm aan. Nog weer later komt er pussige oog- en neusuitvloeiing en kan het konijn erg benauwd worden hierdoor en/of door een bijkomende longontsteking. Ziet u deze verschijnselen bij uw konijn, ga dan zo snel mogelijk naar uw dierenarts en voorkom contact met andere konijnen.

Verspreid dit nieuws en laten we samen zo veel mogelijk konijnen beschermen tegen deze nare ziekte!

– met dank Dierenkliniek Wilhelminapark –

Tagged , , , , ,