Openingstijden (afspraak) Maandag t/m Vrijdag: 08.30-20.00 uur - Zaterdag: 09.00-17.00 uur Tel: 0320 - 282833 (tijdens openingstijden) Spoedgevallen: 0900 - 2 28 28 33 (80ct. minuut)

Blog

Chippen en registreren van uw huisdier

Door: Rianne van der Wal

Als je huisdier vermist is en terecht komt bij een dierenambulance, -asiel of een dierenartsenpraktijk, zal hij met behulp van een chipreader gecontroleerd worden op een chip. Heeft je dier een chip heeft én is het correct geregistreerd bij een databank, dan kunnen de medewerkers jouw gegevens vinden. Zo ben je snel op de hoogte dat je huisdier gevonden is. Het is dus belangrijk dat je naast het laten chippen van je dier, ook je eigen gegevens laat registreren en als het nodig is, aanpast.

Databanken
Zijn zijn een aantal databanken in Nederland waar je je dier kan laten registreren. De meesten hebben een eigen site waar je die registratie kan regelen. Onze paravaterinaren regelen de registratie voor u en doen dat bij; BackHome Club. U ontvangt van hen een mailtje met de bevestiging en de vraag of u wilt inloggen om de registratie te voltooien. Weet je niet in welke databank je huisdier geregistreerd staat? Dan kan je op de site; chipnummer.nl zoeken in alle databanken van Nederland.

Chipnummer
Om de chip te registreren heb je het nummer nodig. Als je je huisdier bij ons laat chippen, registreren we het ook voor je. Je hoeft dan alleen nog maar aan te geven welke gegevens je online wilt laten komen en welke niet. Deze vraag ontvang je via een mailtje van de databank. Registreer je zelf je huisdier? Dan vind je het nummer vaak in het paspoort, vaccinatieboekje of op de stamboompapieren van je huisdier. Kan je het nummer toch niet vinden, is het altijd mogelijk om het nummer af te laten lezen bij ons in de praktijk.

Lees meer

Blog

Nieuwe gezichten

Door: Rianne van der Wal

De afgelopen maanden is het je vast wel opgevallen dat er een aantal nieuwe gezichten in de praktijk werkzaam zijn. Dit komt door het vertrek van een aantal meiden en omdat we langzaam groeien en er gewoon meer werk gedaan moet worden.

Als eerste is Suzan de Maa na haar stage bij ons gebleven om als vaste kracht op zaterdag te werken. Ze combineert haar paraveterinaire studie nu met een baan bij ons. De droom van iedere student!

Vanaf februari is Simone bij ons team gekomen. Simone heeft na haar studie geen werk kunnen vinden in een dierenartsenpraktijk en heeft als assistent manager voor verschillende modeketens in Batavia Stad gewerkt. De ervaring die Simone heeft kan ze heel goed gebruiken bij het werk aan de balie en telefoon.

Rozemarijn werkt vanaf april bij ons en is een geroutineerde paraveterinair op het gebied van spoedgevallen. Jaren heeft ze gewerkt bij de afdeling Spoed van het Medisch Centrum voor Dieren in Amsterdam. Maar ze wilde minder onregelmatig gaan werken en besloot haar voor de eerstelijns praktijk (de huisarts) te kiezen.

Misschien kende je Tanja al (hier op de foto). Zij is niet helemaal een onbekend gezicht. In 2015 en 2016 kon je haar al treffen aan de balie of telefoon. In de tussentijd heeft ze gewerkt bij het Medisch Centrum voor Dieren, bij Stichting Hulphond Nederland als hondengeleider en datzelfde werk deed ze bij Gaus Geleide- en Hulphondenschool. Nu is ze, zoals ze ook wel zeggen, terug op het nest bij ons in de praktijk.

De laatste die we aan het rijtje nieuwe paraveterinairen toevoegen is Mariska (helaas hebben we nog geen foto van haar kunnen maken). Zij ervaring opgedaan bij Caressa Dierenziekenhuis in Amsterdam en komt nu ons team versterken. Op dit moment is zij nog met de studie paraveterinair bezig via het Cursuscentrum Barneveld. Ze verwacht hiermee in het najaar van 2019 klaar te zijn.

Wil je nou weten welke paraveterinairen op dit moment bij ons werken? Kijk dan op hun eigen pagina voor een overzicht.

En zijn we dan klaar met nieuwe gezichten? Nee, want zoals je misschien hebt gezien zoeken we ook nog een dierenarts. Zodra ze geschikte kandidaat gevonden is hoor je dat van ons.

Lees meer

Nieuws

Waarom een Chipmaand?

Door: Rianne van der Wal

Elk jaar organiseert het LICG in juni de Chipmaand. Voor de maand juni is bewust gekozen omdat deze maand voorafgaat aan de vakantieperiode, en juist in deze periode blijken de meeste eigenaren hun huisdier als vermist op te geven.

Controleren
Het LICG adviseert huisdiereigenaren dan ook om nog voor de zomervakantie hun huisdier te laten chippen en registreren, of bij een al geregistreerd dier te controleren of de registratie nog actueel is. Want ook als een huisdier wel geregistreerd is, wordt er vaak niet aan gedacht om aan de databank een telefoonnummer- of adreswijziging door te geven. Dat is heel jammer, want bij het vermist raken van een dier heeft de vinder niets aan een chipnummer zonder de daaraan gekoppelde juiste gegevens van de eigenaar.

Op www.chipnummer.nl kunt u controleren of het chipnummer van uw huisdier en de bijbehorende registratie nog kloppen.

Actie
Wij chippen en registreren deze maand je huisdier voor slechts €17,50. En dat doen we niet alleen deze maand. Het hele jaar door is het mogelijk om voor deze prijs je viervoeter te laten chippen.

Lees meer

Blog

Je gaat op vakantie en je huisdier ook!

Door: Rianne van der Wal

Wat een feest, je vakantie is geboekt en die van je huisdier is ook al geregeld! Hij gaat gezellig bij vrienden of familie logeren. Of je hebt een plekje gereserveerd bij dat fijne pension waar je bent wezen kijken.

Je weet misschien al precies wat je gaat meenemen op vakantie. Welke kleding, welke boeken… Maar weet je ook al wat je allemaal aan je hond of kat moet meegeven? Natuurlijk denk je nu aan zijn voeding en zijn lievelings deken. Maar misschien moet je ook rekening houden met het meegeven van voldoende medicijnen. Of het is goed om vooraf af te spreken om samen met je oppas een paar keer een dagroutine samen te doen.

En heb je rekening gehouden met onvoorziene dingen als ziekte? Heb je al nagedacht wat je wel en wat je niet wilt als je beste harige vriendje ziek wordt? Als je aan de andere kant van Europa of misschien zelfs wel de wereld zit, wil je niet dat er een keus gemaakt wordt waar je niet achterstaat.

Het is goed om hier vooraf al goed over na te denken. Heb het er samen over en zet op papier wat je graag wilt dat er gebeurd in verschillende situaties. Zo weet je oppas wat ze kunnen doen. En misschien is het handig om vast wat geld klaar te leggen zodat de gemaakte kosten niet door je oppas betaald hoeft te worden.

En gaat je hond of kat naar een pension overleg dan duidelijk over de gestelde vaccinatie-eisen. Er is geen pension hetzelfde en het is goed om hier duidelijkheid in te hebben. Ons advies is om altijd de vaccinatiestatus van je huisdier op dat moment door te geven en hen te vragen wat er op dat moment nog aanvullend gedaan moet worden. Zo voorkom je teleurstellingen op de dag dat je je huisdier komt brengen en zij hem of haar niet kunnen aannemen door het ontbreken van een geldige vaccinatie.

Een volledige checklist als je huisdier ook op vakantie gaat vind je hier.

Lees meer

Blog

Prachtkat Ollie

Door: Rianne van der Wal

Door kattentrimster en kattengedragsdeskundige Jos Hillebrand

Prachtige Ragdoll x Pers-kruising Ollie ligt na afloop van het trimmen ontspannen languit op de trimtafel. Zijn nageltjes zijn geknipt, zijn klitten en zijn oude haren zijn uit zijn vacht gekamd en de stukjes vilt zijn weggeschoren. De winterjas is uitgedaan, laat de zomer maar komen!

Iedere laatste vrijdag van de maand komt Jos bij ons in de praktijk in de Warande om katten te kammen of te ontwollen. En heel soms, als dat niet meer lukt, scheert ze katten ook. Iedere maand zet ze één van haar ‘klantjes’ in het zonnetje en wordt Prachtkat benoemd.

Lees meer

Persberichten

Enquête Cat Friendly Clinic

Door: Rianne van der Wal

Op dit moment loopt student HBO Diermanagement, Chayenne Hullegie bij ons stage. Onderdeel van haar stage is het uitvoeren van een onderzoek voor onze praktijk. Hierbij hebben wij samen gekozen om te onderzoeken of er behoefte is aan een katvriendelijke praktijk. En in het bijzonder een spreekuur speciaal en alleen voor katten.

Het ‘Cat Friendly Clinic’ is een certificaat dat een praktijk kan behalen op het gebied van katvriendelijkheid. De praktijken die hieraan meewerken willen het bezoek van de kat aan de praktijk zo stressvrij als mogelijk laten gebeuren. Daarnaast heeft de praktijk meer kennis en kunde op het gebied van kattengeneeskunde en zorgt dat deze up to date blijft door regelmatige nascholingen.

Om te onderzoeken of er behoefte is onder de katteneigenaren in Lelystad hebben wij jouw hulp nodig. Chayenne heeft een enquête opgesteld en online geplaatst. Aan jou de vraag of je deze voor haar wilt invullen.

De link naar de enquête vindt je hier.

Meer informatie over Cat Friendly Clinic kan je hier vinden.

Lees meer

Blog

Je gaat op vakantie en neemt mee terug…

Door: Rianne van der Wal

De vakantie met je hond staat voor de deur en je bent helemaal klaar voor het avontuur! Je hebt je goed ingelezen (dat doe je hier) en weet precies wat je kan verwachten. Maar wat je niet wilt zijn die enge buitenlandse ziektes mee naar huis nemen. Want die zijn helemaal niet zo leuk!

Goed voorbereid op vakantie gaan betekent ook dat je precies weet waar de gevaren liggen. Voor jou, maar zeker ook voor je viervoeter. Misschien heb jij wel extra vaccinaties nodig of neem je deet mee om de muggen te weren. Zo zijn er voor je hond ook voorzorgsmaatregelen te nemen om te voorkomen dat ze ziek worden of ziektes meenemen naar Nederland.

Als eerste denk je dan misschien aan Rabiës. Daarvoor moet je hond verplicht gevaccineerd zijn voordat hij naar het buitenland gaat. En in sommige landen is het verplicht om aan te tonen dat de vaccinatie ook werkt in het lichaam van je hond. Is dat het geval, begin dan tijdig met de procedure. Soms slaat de eerste vaccinatie niet aan en moet je nog een keer vaccineren. Voordat je het weet ben je 5 maanden verder voor je naar het buitenland mag.

In de richting van het Middellandse Zeegebied komen verschillende ziektes voor, die (nog) niet niet Nederland voorkomen. Deze ziektes zijn niet altijd te behandelen en dus is voorkomen beter dan genezen! Zandvliegjes, teken, hartworm; allemaal parasieten waar goede beschermende middelen voor zijn. Wil je weten welke het beste voor jouw hond en vakantiebestemming geschikt zijn? Vraag het aan onze paraveterinairen. Zij geven je een volledig advies.

Natuurlijk kan je ook hier alle informatie vinden over de verschillende ziektes en de middelen die je kan gebruiken. Deze informatie kan je printen en opvouwen en makkelijk meenemen op vakantie. Je kan hem ook bij ons aan de balie meenemen. Vraag er dan naar bij onze paraveterinairen.

Lees meer

Nieuws

Koningsdag 2019

Door: Rianne van der Wal

Zaterdag 27 april a.s. zijn wij vanwege Koningsdag gesloten. Wel is onze dierenarts Anke de Jonge beschikbaar voor spoedgevallen. U kunt haar bereiken op 0900 – 2 282 833.

Lees meer

Nieuws

Vacature Dierenarts

Door: Rianne van der Wal

Vanwege uitbreiding van ons team zijn wij vanaf vandaag op zoek naar een nieuwe dierenarts. Wij bieden een baan van circa 30 uur (in overleg), en zodra je aan diensten toe bent draai je daarin mee.

Wie zijn wij?
Wij zijn een gezellig team van 9 paraveterinairen en 5 dierenartsen. Samen streven wij naar een hoge betrokkenheid bij onze klant en zijn of haar geliefde huisdier. Dat houdt in dat wij alles in het werk stellen onze deskundigheid op een hoog niveau te houden om zo het huisdier de juiste behandeling te geven. Daarom is er veel mogelijk. De ruime openingstijden en het altijd beschikbaar zijn voor spoedgevallen is hier een eerste voorbeeld van. Daarnaast beschikt onze praktijk over meerdere operatie ruimtes, aparte opnames, een goed uitgerust laboratorium, een echo en digitaal röntgen apparaat en een kattenpension. Naast de hoofdlocatie, beschikken we ook over een dependance in de nieuwste wijk van Lelystad.

Onze praktijk is maandag t/m vrijdag geopend van 08.30 uur tot 20.00 uur en op zaterdag van 09.00 – 17.00 uur. De praktijk is ten alle tijden, dus ook buiten onze openingstijden, beschikbaar voor spoedgevallen.

Je bent werkzaam volgens een tweewekelijks (vast) rooster en diensten worden gerouleerd.  Alle werknemers krijgen een CAO Dierenartsenpraktijken contract en hebben pensioenopbouw.

Wie ben jij?
In het kort: betrokken, vakkundig, spontaan, commercieel en stress bestendig.

Je hebt misschien net je bul mogen halen als dierenarts of werkt al een paar jaar in de praktijk. Je werkt graag in een hecht en gezellig team en bent niet bang om dat aan te vullen met jouw kennis. Misschien heb je ervaring met gebitsbehandelingen of heb je de interesse om daar mee aan de slag te gaan.

Wat moet je doen?
Stuur je sollicitatiebrief met CV naar Sander van der Wal (sander.vanderwal@dierenartsenlelystad). Er is geen uiterste reactiedatum, zodra er een geschikte kandidaat gevonden is wordt de vacature gevuld.

Lees meer

Blog

Prachtkat Djosy

Door: Rianne van der Wal

Door kattentrimster Jos Hillebrand.

Vorig jaar om deze tijd was Djosy ook al kat van de maand. Toen vertelde haar baasje dat ze regelmatig meevaart op een boot. De komende tijd staat er weer een spannende trip op haar te wachten: ze gaat varen naar Noorwegen, Zweden en Finland!

Als scheepspoes moet je natuurlijk goed voor de dag komen in het buitenland. Daarom komt ze vandaag in de trimsalon even haar haartjes laten doen. Zodat haar blonde lokken straks vrolijk in de wind wapperen als ze op het voordek staat.

Voordat Djosy met haar baasjes het ruime sop kiest, moet eerst de klimpaal nog in orde worden gemaakt, vindt ze. Zouden ze de mast omwikkelen met sisasltouw? En is er bovenin een kraaiennest? Djosy is voor geen kleintje vervaard: ik zie haar zó een paar meter de hoogte in klimmen en met een pootje voor haar ogen de einder afturen: land in zicht?


Lees meer
Maak een afspraak